


![]() |











مدونة شمس الحياة تضىء لك الحياة ,, هى مدونة اجتماعية ترفيهيه عائلية ثقافية رياضية
قاعة بانوراما التراث
تعتبر بانوراما التراث وسيلة عرض بانورامي عن طريق أجهزة الإسقاط الضوئي، يمكنها عرض أنواع مختلفة من برامج الحاسب المتفاعلة ذات المحتويات المرئية مثل الفيديو والبيئات التخيلية والرسوم المتحركة الثلاثية الأبعاد وما شابه.
المكتبة الرقمية
تهدف المكتبة الرقمية إلى إاتاحة المحتوى الألكترونى للنصوص الكاملة والمستخلصات لأحدث الدوريات العلمية الأجنبية والعربية للسادة اعضاء هيئات التدريس ومعاونيهم ، والباحثين ، والطلبة من داخل جامعة القاهرة بالأضافة إلى الجامعات المصرية والعربية .
قاعة طة حسين
التجهيزات الأساسية بالقاعة
اضغط على الصورة لتكبيرها
الخدمات التى تقدمها القاعة
اضغط على الصورة لتكبيرها
الدورات التدريبية بالقاعة (لائحة الدورات التدريبية)
متحف جامعة القاهرة
يضم المتحف نخبة من أثمن وأهم مقتنيات جامعة القاهرة على مدى مائة عام مثل وثائق إنشاء الجامعة التى تضم أول لأئحة للجامعة فى 15 إبريل 1908 ومحاضر الجلسات والبومات صور وسجلات الزيارات والمجموعات النادرة من الكتب والتحف التى إهديت للجامعة ، هذا إلى جانب ثلاث مجموعات من كتاب وصف مصر وايضا المجموعات الكمالية للإمير يوسف كمال، كما يتضمن المتحف وثائق الحملة الفرنسية متضمنة مجموعة من المستندات الأصلية والقرارات السرية التى إصدرها نابليون بونابرت وكتبها بخط يدة إثناء وجوده فى مصر .
الأراجوز كلمة معروفه جت من كلمه مصريه قديمه و هى " الاوروجوز ". لكن فيه رأى بيقول ان أصل اللفظ تركى [1] - (Karagöz-Hacivat).
الأراجوز ( القره قوز - الأرا أوز ) فن شعبى اذدهر فى مصر فى أواخر العصر المملوكى (1250- 1517)، و كان وسيله لتسلية الناس جنب خيال الضل. و زى خيال الضل كان بيعبر ساعات عن أوضاع اجتماعيه و سياسيه فى مصر. من اشهر فنانين الأراجوز فى العصر الحديث كان الفنان شكوكو (1912 - 1985). فى الوقت الحالى عم صابر المصرى هو اكبر أرجوزاتى فى مصر.
فى عروض الأراجوز بيستخبى " الأراجوزاتى" تحت ترابيزه و بيحرك العرايس بخيوط مشدوده تحت الترابيزه اللى عليها العرايس ، و فى نسخه أحدث الأراجوزاتى بيستخبى ورا لوح خشب و بيدخل ايديه فى العرايس و بيحركها بصوابعه فوق لوح الخشب و بيتكلم عن لسانها بأصوات مختلفه و هو حاطت فى بقه حاجه بتغير صوته. زى خيال الضل عروض الأراجوز بتتعمل فى الشوارع و الميادين و الجناين و المسارح.
عرايس الأراجوز بتختلف عن عرايس الماريونيت اللى بيحركها فنان من فوق بخيوط متصله بأعضائها المختلفه ( زى أوبريت الماريونيت المصرى المعروف بالليله الكبيره ). و بتختلف عن عرايس خيال الضل فى انها بتتعمل على الشكل الاسطوانى للجسم مش على شكل رقايق جلد أو خشب أو كارتون. و العرايس بتلبس هدوم و لها وش له وضع تعبيرى معين بيدل على شخصية العروسه. عادة الوش له ملامح بتضحك.
عروض الأراجوز اقرب للتهريج الشعبى من فن خيال الضل و كلامها عادة مرتجل حسب ظروف الموقف مش تمثليات ( بابات ) مكتوبه مسبقاً زى فى خيال الضل.
عروض الأراجوز بشكله المصرى كانت موجوده فى مصر قبل الغزو العثمانلى ( 1517 ). و ده بييرجح ان الاراجوز زى خيال الضل ( اللى سموه التراكوه أراجوز ) اتنقل من مصر لتركيا عن طريق العثمانيين و انتشر فى أوروبا اللى ظهر فيها بشكله المصرى فى فتره لاحقه. أو كان موجود فى مصر و تركيا قبل 1517. فى نفس الوقت فيه باحثين تراكوه بيقولوا ان الأراجوز ( بشكل خيال الضل ) كان موجود فى تركيا قبل غزو مصر.
فى سنة 2003 أسس الدكتور نبيل بهجت " فرقة ومضه " اللى بتهتم بإحياء التراث الشعبى المصرى زى الاراجوز و خيال الضل و الحكواتى و غيرها.
| |||